Watervallen!

26 juli 2012 - Notodden, Noorwegen

Na een rustdagje op de prachtige camping aan het water, vandaag een flink aantal kilometers gereden in de richting van Oslo over de E134. We hebben het fjordengebied met een beetje pijn in het hart verlaten, maar die pijn duurde niet lang. Ook in de provincie Telemark is het uitzicht prachtig trouwens.we reden door Odda en op een gegeven moment werden de beekjes woester en zagen we op een afstandje enorme nevel over de weg. Wow! Een dubbele waterval met geen stromend, maar echt kolkend water! Het was een waanzinnig, letterlijk adembenemend schouwspel! Na een aantal filmpjes en foto’s gemaakt te hebben weer verder op weg gegaan.Hier noemen ze de regio Fjell Noorwegen, vanwege de uitgestrekte weides en meertjes ineen. Edwin merkte op een gegeven moment op dat we boven de boomgrens reden, er was geen boom te zien. Wel was er sneeuw te zien en enkele meertjes. Dit gebied noemen ze hét wandelgebied van zuid- west Noorwegen. We hadden als doel om tot ongeveer 100 km voor Oslo te rijden en daar een camping te zoeken. Onderweg kwamen we nog de Heddal staafkerk (anno 1240), helemaal in oorspronkelijke staat gebleven, tegen. Een echt Noors bouwwerk, wat bekend staat als de kathedraal onder de staafkerken. Een kerk, helemaal van hout, in een beetje Harry Potter achtige omgeving. Sjoen! Er was trouwens een sprinklerleiding aangelegd, en niet voor niets aan het zwartgeblakerde hout te zien ;-). Na de kerk bezichtigd te hebben doorgereden naar de dichtstbijzijnde camping. Haha, we keken even gek op toen we dwars over een start- landingsbaan van een vliegveldje moesten rijden. Toch was dit de bedoeling. De camping is gelegen tussen een zweefvliegtuigenvliegveld en een stille weg.

Het is vandaag lekker warm. In de camper bereikten we de temperatuur van 30 graden, buiten 28 graden. We hebben dan ook (voor het eerst in Noorwegen) gebbq-ed. Op het moment dat ik dit stukje tik, zitten we binnen omdat we geen zin hebben in (nog meer) muggenbulten. Het wemelt hier van de muggen. Morgen rijden we door naar Oslo en dan nog één nachtje slapen en dan zeggen we Noorwegen alweer vaarwel…